Funkcioneri i institucije reklamiraju se iz džepa građana

Funkcioneri i institucije reklamiraju se iz džepa građana

Predstavljenje izveštaja (foto: mc.rs) Predstavljenje izveštaja (foto: mc.rs)

Državne kompanije najveći broj poslova reklamiranja poveravaju firmama koje su bliske političkim partijama, zaključak je novog izveštaja Saveta za borbu protiv korupcije. Savet upozorava da postoji otvorena kontrola države nad medijima.

Piše: Pavle Petrović

Državne institucije su u poslednje četiri godine na reklamiranje potrošile više od 61 milion evra. U izveštaju Saveta navodi se da su za ovako velike rashode odgovorni država i političari koji iscprljuje budžete.

Savet je otkrio i da su ugovori između državnih preduzeća i medija često promocija funkcionera.

„Javnost nije upoznata da su medijski sadržaji u kojima se promovišu funkcioneri i političke stranke plaćeni budžetskim novcem“, navodi se u Izveštaju o uticaju javnog sektora na medije.

Državne kompanije sa marketinškim agencijama neretko sklapaju direktne pogodbe u vreme političkih kampanja i angažuju firme koje se uopšte ne bave marketingom, navodi se u izveštaju. Poslove dobijaju firme koje na tenderima koriste stvaranju lažnu konkurenciju, kao i one bliske političkim partijama.

Tako je, javno preduzeće za trgovinu oružjem „Jugoimport SDPR“ 2014. sponzorisalo događaj „Evropsko veče u Beogradu – Najevropljanin godine“. Jedan od „Najevropljana“ za prethodnu godinu je ministar unutrašnjih poslova Nebojša Stefanović iz Srpske napredne stranke. U to vreme direktor „Jugoimporta“ bio je Jugoslav Petković iz iste partije.

Pokrajinski sekretarijat za finansije Vojvodine je u jeku predizborne kampanje 2014. godine, isplatio iz budžeta 468.000 dinara listu „Nedeljnik“ za uslugu koja je opisana kao medijsko predstavljanje rezultata rada Vlade Vojvodine. Ugovor je podrazumevao objavljivanje intervjua na pet strana sa Bojanom Pajtićem što je Savet ocenio kao jednu od najdrastičnih zloupotreba budžeta u svrhu promocije političara.

Profit za firme bliske strankama

Kompanija u većinskom vlasništvu države „FAM“ iz Kruševca, koja je prethodnih godina beležila ogromne poslovne gubitke, za potrebe reklamiranja dala  je skoro 30 miliona dinara. Najveći deo tog novca isplaćen je firmi u vlasništvu supruge ministra odbrane Bratislava Gašića. Gašićeva lokalna televizija „TV Plus“ se ovim ugovorom obavezala da će, između ostalog, reklamirati „FAM“ 56 puta na dan i pratiti sve događaje na poziv marketinške službe „FAM“-a.

Jedna od firmi spomenutih u izveštaju „International Communications Partners (ICP)“, simulacijom konkurencije dobila je dva miliona dinara vredan tender od Agencije za osiguranje i finansiranje izvoza Republike Srbije. U vreme kada je „ICP“ podneo tendersku ponudu, u njoj je radio Goran Vesić koji je nedugo potom postao gradski menadžer Beograda. Dve firme koje su, osim „ICP“, učestvovale na tenderu prijavile su sume veće od maksimalne cene i tako su bile automatski diskvalifikovane.

Sponzor Socijalističke partije Srbije (SPS), firma „Watchоut“  sklopila je 2014. ugovor vredan 2,2 miliona dinara sa Ministarstvom rada. Ministarstvo je insistiralo da se promo-materijal objavi u „Pečatu“ – nedeljniku u kome je ministar rada Aleksandar Vulin do 2012. godine bio urednik.

Firma „Watchоut“ je ranije sklopila ugovore i sa preduzećem „Putevi Srbije“, kojim je upravljao kadar SPS-a. U postupku javne nabavke dogodilo se isto što i u slučaju firme „ICP“ – konkurencija su joj bile firme koje su namerno tražile više novca nego što je predviđeno tenderom i tako bile diskvalifikovane.

Država krije podatke

Javno preduzeće „Železnice Srbije“ platilo je skoro 20 miliona dinara za marketinške usluge nizu vlasnički povezanih preduzeća. Jedno od njih registrovano je za „proizvodnju nakita i srodnih predmeta“. „Železnice Srbije“ Savetu nisu pružile dokaz da su ugovorene usluge i realizovane.

Savet je od Vlade Srbije dobio nepotpune podatke o isplatama medijima i marketinškim agencijama, dok je za ove informacije ostao potpuno uskraćen kada je reč o Ministarstvu spoljnih poslova i javnim preduzećima „Telekom“ i „Srbijagas“. Ova dva preduzeća odbila su da daju odgovor i pored kazni koje je izrekao Poverenik za informacije od javnog značaja. Ministarstvo spoljnih poslova smatra da bi njihov odgovor naneo štetu interesima Republike Srbije.

1 Comment

  1. Petar Bosanac kaže:

    Ništa novo neću reći nego da su Srbi sami sebi najveći neprijatelji.Po svemu sudeći građani su veoma ogorčeni na vlast jer im se život pretvorio u preživljavanje, i samo se nadam da narod neće krenuti grlom u jagode i početi da se između sebe obračunavaju jer se tu ne bi znao ni početak ni kraj.Na neki način me sve asocira na Vaskrs 1944. god kada su nas saveznici bombardovali i to širom Srbije, samo dva puta Beograd, a niš recimo čitavih 15 puta, i da ne nabrajam sledeće gradove.I na ocilima zastave nam stoji znak koji kaže da samo sloga Srbina spasava, ali nam je ta sloga sve dalje i dalje nažalost.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *